Fotografia produktowa

Co to jest fotografia produktowa

i jakie są jej cechy?

Osoby chcące studiować fotografię, nie zawsze zdają sobie sprawę, że najwięcej zleceń i ofert pracy może pokazać się ze strony marketingu. Aby jednak od razu decydować się na tak lub nie warto jest dowiedzieć się na czym polega fotografia w marketingu.

Fotografia produktowa jest to fotografia, która zajmuje się fotografowaniem przedmiotów przeznaczonych na sprzedaż. W jej ramach można również robić rożne zdjęcia. Zdjęcia te mogą pokazywać na przykład pozytywne cechy przedmiotu sprzedawanego, fotografia może być wykonana również tak aby była możliwość umieszczenia informacji o produkcie na grafice z wykorzystaniem zdjęcia. Fotografia Sprzedażowa może być realistyczna, bądź ma jak najbardziej zachęcać do kupna (szczególnie często to się stosuje w przypadku jedzenia - gdyż jedzenie źle wygląda na zdjęciach, więc fotografuje się często atrapy).

Fotografia produktowa może być również podzielona na fotografię reklamową lub informacyjną i ofertową. Różnice polegają przede wszystkim na tym jak dany produkt przedstawić. Często fotografuje się zarówno sam produkt (fotografia produktowa) albo produkt w danej sytuacji na przykład rodzinnej (fotografia reklamowa). Temat ten można zatem podzielić według tych kryteriów na kilka punktów, ale warto skupić się głównie na fotografii produktowej, gdyż zajmuje ona lwią cześć pracy fotografa w marketingu.

Zdjęcia produktów (rzeczy) – zdjęcia rzeczy, które mają za zadanie przedstawić produkt. Ta część fotografii produktowej jest najczęściej wykorzystywana w praktyce. Najczęściej jeśli będziemy pracować jako fotografowie w reklamie, będziemy na co dzień robić zdjęcia produktów. Zdjęcia te mogą być wykorzystywane w innych formach reklamy, w posterach reklamowych lub mogą być bezpośrednio wrzucane do internetu. Zazwyczaj zdjęcia takie możemy wykonać w studiu fotograficznym. Zdjęcia te możemy wykonywać z wykorzystaniem kilku technik:

  • packshot – zdjęcia proste, przedstawiające produkt,
  • bezcieniowe – proste zdjęcia przedstawiające produkt na całkowicie białym tle,
  • kreatywne – zdjęcia przedstawiające produkt w sposób kreatywny,
  • katalogowe – zdjęcia przeznaczone do katalogów, czasem czasopism. Najczęściej ubrania, modele, modelki,
  • fotografia 360 – animacja zdjęciowa/wideo, która pozwala oglądać produkt, z każdej strony.

Jeśli chcemy pracować w reklamie to na pewno wszystkie te techniki musimy mieć dopracowane i opanowane. Od tego również zależy czy nasze umiejętności będą na tyle duże, aby pokusić się o otwarcie własnego studia fotografii reklamowej.